Butiken som varumärke

Hur ser det ut hos er?

Butiken är det viktigaste mediet för detaljhandeln. Bemötandet är av stor betydelse för hur kunden upplever butiken som helhet. Det personliga bemötandet kan vara avgörande för om kunden återvänder. I detaljhandeln är butiken liktydigt med varumärket.

Du kan som kund komma till en butik där du har blivit inbjuden att handla de varor som har kommunicerats till dig via media och bli uselt bemött. Vem bär ansvaret för den upplevelsen? Att butikspersonalen enbart är fysiskt närvarande räcker inte. Kunden förväntar sig ett engagemang och kunnande som möter deras behov och förväntningar.

Pris och produkt ligger så nära varandra idag att det som kan bli en konkurrensfördel är om personalen har en förmåga att kommunicera på kundens villkor. Som förstår att leverera det som varumärket säger och lovar, i hela säljprocessen.

Skulle du vilja vara kund i din egen butik?

Hur ser din/dina butiker ut, vilket är det första intrycket din kund får när han/hon stiger in hos dig? Hur blir kunden bemött; med ett leende, på ett öppet, vänligt, naturligt och ödmjukt sätt. Med en blick, en nick, ett tack och välkommen åter. Eller på ett surt, nonchalant, ointresserat och snorkigt sätt?

Hittar kunden lätt sin vara? Får kunden köplust? Visar personalen sitt genuina intresse och kunnande för kunden och produkterna? Vet personalen att det är en kampanj, annons etc. som gäller just när kunden är där?